Projekt sali Teatru Domowego jest często jedną z rzeczy, które są robione zupełnie źle.
Wypełniony wysokiej klasy sprzętem, ale często pozbawiony akustycznej finezji, typowy kino domowe to zazwyczaj plątanina zbyt martwego dźwięku, wiotkiego basu i zagmatwanej akustyki. Na szczęście nie jest trudno zbudować swój teatr domowy, jeśli przestrzega się pewnych zasad.
Wyobraź sobie to. Zapraszasz swoich przyjaciół do swojego domu do nowego teatru domowego, który udoskonalił Twój projektant wnętrz. Ma wszystkie dzwonki i gwizdki - głośniki Steinway Lyngdorf, najnowocześniejsze wzmacniacze, projektor Sony 4K i subwoofery, które idą tak nisko, że rozmywają obraz. Wskakujesz na dysk Transformers. Wybuchy wybuchają w lewo i w prawo, jest pościg za samochodem, trzmiel przekształca się i leci nad głową. Jesteś w chmurze dziewiątej. "To jest niesamowite!", myślisz. Zwracasz się do przyjaciela i pytasz go o jego doświadczenie, a on odpowiada jednym słowem: "Ok". Jesteś idiotą. Co poszło nie tak? Dlaczego twój przyjaciel nie usłyszał, jak niesamowity jest twój teatr?
#1 - Umieść poprawnie głośniki teatru domowego
Dolby Digital, ITU, Dolby Atmos, DTS-X, THX, Auro-3D? Rosnąca wielość standardów w świecie teatru domowego często pozostawia typowego budowniczego teatru domowego speszonym. Często najważniejszym tematem, który odnosi się do akustyki, jest rozmieszczenie głośników. Jeśli chodzi o standard, to wszystko sprowadza się do kwestii smaku. Każdy z nich jest na tyle blisko w konfiguracji lokalizacyjnej, że może współpracować z innymi standardami. Po prostu wybierz standard, który ci się podoba i trzymaj się go.
Z drugiej strony, jeśli idziesz do konfiguracji dźwięku 3D jak Dolby Atmos, kluczem jest umieszczenie tylu głośników, ile jest dozwolone przez standard, tj. do 34 głośników dla standardu Dolby Atmos Home Theatre. Algorytmy dźwięku 3D, takie jak Dolby Atmos, w dużym stopniu korzystają z możliwości odtworzenia wirtualnego pola dźwiękowego przy użyciu większej liczby głośników.
Jeśli chodzi o montaż głośników, wszystkie głośniki powinny być montowane na ścianach za pomocą uchwytów antywibracyjnych.
#2 - Oglądaj Rattle
Z poddźwiękowym basem i trendem w kierunku lekkiej konstrukcji, nie jest niezrozumiałe, że grzechotanie ścian i sufitów stało się ogromnym problemem. Zwalczanie grzechotania przy użyciu typowej drewnianej konstrukcji ramowej jest często dobrym rozwiązaniem dla tradycyjnych budowniczych kina domowego. Okazuje się jednak, że jest to sprawa niepotrzebnie kosztowna ze względu na dodatkową pracę w budownictwie drewnianym.
W Soundzipper walczymy z efektami grzechotania, stosując podwójne podejście. Nasze podejście do projektowania sal kinematografii domowej polega na nałożeniu taśmy izolacyjnej pomiędzy płytami gipsowo-kartonowymi a metalowymi ćwiekami. Taśma izolacyjna zapewnia, że nie ma szczelin pomiędzy kołkami a płytą. Po drugie, wszystkie nasze projekty ścian mają konstrukcję dwuwarstwową z ograniczoną warstwą tłumiącą, taką jak Tecsound SY50 umieszczoną pomiędzy płytami. Warstwa tłumiąca ma podwójny efekt redukcji reradiacji dźwięku i amplitudy dowolnych zagubionych wibracji. To z kolei tworzy wrażenie mocnego basu.
#3 - Cineplex a Projekt sali Teatru Domowego to nie to samo.
Jeśli przeszukiwałeś sieć w poszukiwaniu zdjęć teatrów domowych, często znajdziesz teatry domowe ze ścianami całkowicie zawiniętymi w tkaninę. Choć nadaje się do kin komercyjnych, jest to całkowicie nieodpowiednie dla prywatnego teatru domowego. Ten błąd w projektowaniu wynikał prawdopodobnie z ślepego podążania za projektowaniem kin komercyjnych. Prywatne teatry, w których zastosowano panele z materiału absorpcyjnego, często brzmią martwe i puste. Typowe dolegliwości dźwiękowe obejmują brak szerokości sceny dźwiękowej, definicji i poczucia przestrzeni.
Projektując obróbkę akustyczną, należy wziąć pod uwagę objętość pomieszczenia, rozmieszczenie głośników, umiejscowienie fotelika oraz meble i instalacje w pomieszczeniu. Umieść zabieg akustyczny asymetrycznie, aby zwiększyć szerokość sceny dźwiękowej. Wzmacniać wczesne odbicia, a nie eliminować je za pomocą dyfuzji. W miarę możliwości należy równomiernie rozłożyć zabieg na całym pomieszczeniu, tak aby głośniki "widziały" podobny zabieg.
#4 - Pułapki na basy są niezbędne / Dlaczego powinieneś mieć wiele subwooferów
Nie ma lepszej reprezentacji jakości teatru domowego niż jakość jego basu. Częstotliwości basu dają poczucie koperty, której brak często budzi wątpliwości, dlaczego kupiliśmy ten subwoofer o wartości 10.000 dolarów. Często usterka nie leży w urządzeniach, ale w trybach pokojowych, które powodują anulowanie częstotliwości basów. Aby obsługiwać te tryby pracy w pomieszczeniu, należy umieścić pułapki na basy oparte na ciśnieniu/rezonansie w obszarach o wysokim ciśnieniu. Wyrównanie odpowiedzi basu dla kanału LFE poprzez umieszczenie wielu subwooferów w pomieszczeniu przy niewielkim wydatku na dokładność fazową. (Toole, 2007)
#5 - Dźwiękoszczelny twój teatr domowy z pokojem w pokoju.
Dla miłośników teatru domowego wystarczyłoby tylko to, co najlepsze. Soundzipper poleca pełną salę w konstrukcji sali dla wszystkich naszych projektów kina domowego. Wejście do w pełni unoszącego się pomieszczenia i transportowanie go w zupełnie inną przestrzeń jest subtelnym pięknem. Sąsiedzi, pogoda, ptaki i samochody nigdy nie przeszkodzą w rozkoszowaniu się teatrem. I.... to też daje ci pretekst, żebyś nie słyszał swojego znaczącego innego.
Czujesz, że coś pominąłem? Wyślij mi komentarz poniżej i zamieścimy go w następnej części mojego cyklu porad dotyczących teatru domowego.