Wierzymy, że w tym momencie powszechnie wiadomo, że dźwięk jest nie tylko ważny, ale i kluczowy dla doświadczenia publiczności. Osiągnięcie optymalnej wydajności z efektywną funkcjonalnością to nie lada wyczyn. Oto widok na niektóre kluczowe elementy potrzebne do stworzenia pomieszczenia pełnego ciepła i obecności.

Idealne pomieszczenie ma głębokość, która jest trzykrotnie większa od szerokości pomieszczenia, niższe sufity lub chmury refleksyjne, siedzenie stadionu, grube ściany zewnętrzne i dyfuzja na ścianach wraz z absorpcją. Zawsze są wyjątki, ale jako wytyczna elementy te działają całkiem dobrze w zgodzie, a wiele najlepszych sal koncertowych i miejsc do występów zostało zbudowanych z myślą o tych koncepcjach.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowe spojrzenie na to, co te wszystkie zwroty faktycznie oznaczają i dlaczego mają one znaczenie!

Struktura pomieszczeń

Weźmy na przykład zasadę 3:1, która mówi, że pomieszczenia powinny być trzy razy głębsze niż są szerokie. Koncepcja stojąca za tą zasadą jest taka, że długie ściany boczne są bliżej większości widzów i zapewniają wczesne odbicia boczne.

Koperta

Koperta opisuje poczucie, że słuchacz jest otoczony muzyką, jak również obecność dźwięku, i charakteryzuje się tym, że muzyka jest tworzona tuż przed tobą, a nie na scenie oddalonej o sto stóp.

W przestrzeniach performatywnych koperta jest atrybutem wspierającym udział publiczności i śpiew kongregacyjny. Jednym z powszechnych błędów w akustyce jest stosowanie tylko absorpcji na ścianach bocznych audytorium, która tłumi wszystkie boczne odbicia i prowadzi do mniejszego uczestnictwa.

Innymi słowy, jeśli chcesz, aby ludzie śpiewali i reagowali na działanie na scenie, wówczas przy projektowaniu lub zmianie przestrzeni należy wziąć pod uwagę kopertę.

Prawidłowe korzystanie z odbicia

Wczesne odbicia mają duży wpływ na subiektywną, przyjemną naturę dźwięku. Niższe sufity i chmury odbijające mają podobne efekty jak dłuższe ściany boczne - pozwalają na szybsze odbicia od słuchacza. Ogólnie rzecz biorąc, wszelkie dźwięki docierające między 35 milisekundami do siebie odbieramy jako ten sam dźwięk. Odbicia przychodzące od siebie w czasie krótszym niż 20 milisekund dodają przyjemnego lub intymnego charakteru dźwięku, podczas gdy wszelkie odbicia przychodzące po 50 milisekundach lub więcej są destrukcyjne dla oryginalnego dźwięku.

Krótko mówiąc, duże przestrzenie mają trudniejszy czas radzenia sobie z wczesnymi i późnymi refleksami z powodu większej odległości między ścianami lub sufitem a publicznością. Jako projektanci akustyki wykorzystujemy chmury sufitowe i panele odblaskowe, aby sztucznie stworzyć dźwiękową sygnaturę pomieszczenia.

Siedzenie na stadionie

Siedziska stadionowe pozwalają na większą klarowność dla każdego słuchacza, ponieważ mają niezakłóconą ścieżkę słuchania początkowego dźwięku. To prawda - to coś więcej niż tylko lepszy widok!

Struktura ścian

Grubsze ścianki zewnętrzne pozwalają na większe zatrzymanie basu w przestrzeni życiowej. Gęstość i całkowita grubość ściany jest tym, co uchroni większe fale dźwiękowe przed przechodzeniem przez ścianę i odbija je z powrotem do pomieszczenia. Im niższa nuta w muzyce, tym większa jest tworzona fala dźwiękowa.

Wiele audytoriów cierpi na problemy z nierównomiernym balansem tonalnym w pomieszczeniu, ponieważ bas i tony wysokie nie były odpowiednio uwzględniane podczas budowy pomieszczenia. Zaprojektowanie odpowiednich ścian zewnętrznych do pomieszczenia to tylko jedno z rozważań.

Absorpcja i panele akustyczne

Inną ważną kwestią jest to, jaki rodzaj absorpcji zdecydujesz się zastosować w pomieszczeniu. W oparciu o ich grubość i wartości, panele akustyczne lub izolacja w pomieszczeniu są zaprojektowane tak, aby pochłaniały określony zakres częstotliwości.

Zakładając, że zakupiłeś panele akustyczne od renomowanego producenta, standardowy panel tkaninowy 2' został zaprojektowany tak, aby pochłaniać częstotliwości z górnego pasma do 250-500Hz. Tak więc dodając panele akustyczne, aby zmienić czas pogłosu, można również zmienić równowagę tonalną pomieszczenia, nie zdając sobie z tego sprawy.

Dyfuzja

Jednym z rozwiązań problemu zbyt dużej ilości paneli akustycznych jest dodanie dyfuzji. Jest to jeden z najważniejszych aspektów planu akustycznego i projektu przestrzeni pomieszczenia, który jest często pomijany ze względu na dodatkowe koszty. Większość przestrzeni wydajności będzie miała mieszankę dyfuzji i absorpcji.
Podczas gdy absorpcja pomaga usunąć niepożądane echa i kontrolować czas pogłosu, dyfuzja pomaga równomiernie rozproszyć fale dźwiękowe w całym pomieszczeniu. Można to było zobaczyć dzięki małym panelom przymocowanym do ścian w przestrzeni studyjnej.

Jednakże w przypadku dużych przestrzeni wydajności, dyfuzja nie jest osiągana za pomocą paneli, ale poprzez decyzje architektoniczne, które wykorzystują materiały do powtarzania określonych wzorów w celu stworzenia dyfuzji w falach dźwiękowych. Jednym z najczęściej spotykanych przykładów jest zastosowanie akustycznie modelowanej ściany z listew drewnianych o różnych szerokościach płyt i przestrzeni w celu stworzenia dużych nawiewników. Korzyścią dla dyfuzorów jest to, że rozbijają one ściany, które tworzyłyby krótkie echa bez zmiany równowagi widmowej pomieszczenia, tak jak zrobiłby to panel absorpcyjny.

Pomiar sukcesu akustycznego za pomocą czasu pogłosu

Po uwzględnieniu wszystkich tych czynników, najlepszym sposobem pomiaru ich skuteczności jest czas pogłosu. Czas pogłosu nie jest jedynym predyktorem wielkiej akustyki, ale jest najbardziej rozpowszechnionym i zrozumiałym.

Czas pogłosu jest tworzony i kontrolowany przez sześcienną objętość przestrzeni i absorpcji, która jest umieszczona w pomieszczeniu. Czas pogłosu lub RT60 jest obliczany poprzez pomiar czasu, w którym dźwięk odbijający spada o 60 dB poniżej dźwięku oryginalnego. Ogólnie rzecz biorąc, dla mieszaniny mowy i muzyki docelowy czas pogłosu wynosi od 1,5 do 2,5 sekundy.

Ogólnie rzecz biorąc, im dłuższy czas pogłosu, tym lepiej dla muzyki i im krótszy czas pogłosu, tym lepiej dla mowy. Dłuższe czasy pogłosu dają przestrzeń wykonawczą ciepło, podczas gdy krótsze czasy zwiększają artykulację muzyki lub mowy.