O lakier samochodu należy regularnie dbać, w przeciwnym wypadku jego prezencja bardzo szybko się obniży, czego zapewne byśmy nie chcieli. Istnieje jednak wiele sposobów na to, aby skutecznie odświeżyć jego powierzchnię. W jaki sposób powinniśmy się do tego zabrać?

Oczywiście najlepszym wyjściem z sytuacji jest wykonanie odpowiedniego polerowania lakieru. Na wstępnie należy jednak zaznaczyć, że nie warto czynności tej wykonywać zbyt często. Dlaczego? Polega ona bowiem na usunięciu części powłoki lakierniczej, dlatego częste polerowanie doprowadzić może do całkowitego usunięcia lakieru.

Kiedy warto decydować się na tego typu odświeżanie? Przede wszystkim wtedy, gdy powłoka lakiernicza naszego samochodu jest wypłowiała, a także została oszpecona przed duża ilość rys.

Polerowanie – jak wykonać?

Zanim rozpoczniemy jakiekolwiek prace odświeżające, powinniśmy zaopatrzyć się w odpowiedni sprzęt. Oczywiście możemy zdecydować się również na polerowanie ręczne, jednak jest to czynność, która powinna być wykonywana tylko na niewielkich obszarach karoserii – kompleksowe polerowanie ręczne zajęłoby nam bowiem bardzo dużo czasu, dlatego jest kompletnie nieopłacalne.

Czego więc potrzebujemy? Wyposażyć powinniśmy się przede wszystkim w polerkę, miękką i twardą gąbkę, wodny papier ścierny (gradacja około 2500) oraz pastę polerską.

Polerka samochodowa występuje na rynku w odmianach ręcznych i mechanicznych. Szczególnie polecana jest ta druga, ponieważ pomoże nam wykonać większość prac szybko i skutecznie. Oczywiście pamiętać musimy również o odpowiednim dobraniu urządzenia. Uwagę powinniśmy zwrócić przede wszystkim na rodzaj polerki.

Wymienić można dwa modele – mimośrodowy, zalecany amatorom oraz osobom, które do tej pory nie przeprowadzały procesu polerowania, oraz rotacyjny, charakteryzujący się wykonywaniem ruchów kolistych – jest więc w stanie skutecznie usunąć wszelkie wady powłoki lakierniczej, wymaga jednak odpowiednich umiejętności i doświadczenia. W przeciwnym wypadku moglibyśmy bowiem poważnie uszkodzić lakier.

Poza rodzajem polerki, warto przeanalizować również jej najważniejsze parametry, spośród których wymienić należy przede wszystkim moc, prędkość obrotową, typ obsługiwanych padów oraz wagę urządzenia.

Pasta polerska również musi zostać przez nas odpowiednio dobrana. Poszczególne modele dostępne na rynku różnią się przede wszystkim gradacją. Chcąc wykonać skuteczne odświeżanie, powinniśmy zaopatrzyć się w dwie pasty – jedną o wysokiej gradacji i druga o niskiej.

Przebieg prac

Skoro już potrzebny sprzęt został przez nas skompletowany, możemy przystąpić do polerowania.

Na samym początku należy dokładnie umyć auto. Pozostałości piachu oraz żwiru mogą bowiem zostać wtarte w lakier, powodując zarysowania.

Jeżeli na powierzchni lakieru znajdują się szczególnie głębokie rysy, warto je delikatnie zeszlifować przy użyciu wspomnianego papieru ściernego.

Po wykonaniu prac przygotowawczych, możemy w końcu sięgnąć po polerkę mechaniczną. Nakładamy na nią twardą gąbkę, delikatnie ją moczymy, a następnie aplikujemy cienką warstwę pasty o dużej gradacji. Na początku warto ustawić niewielką prędkość obrotową, tak aby na powierzchni lakieru nie pojawiały się ślady gąbki. Gdy pasta zacznie się wcierać, możemy zwiększyć obroty.

Gdy wybrany obszar został przez nas wstępnie wypolerowany, możemy nałożyć miękką gąbkę oraz pastę o mniejszej gradacji. Całą czynność polerowania powtarzamy.

Jeśli wszystkie prace zostaną wykonane w sposób prawidłowy, możemy pomyśleć o zabezpieczeniu powłoki lakieru. W tym celu warto skorzystać z wosk koloryzujący bądź politurę. Ich działanie opiera się przede wszystkim na dodatkowym wypełnieniu niewielkich rysek, a także uodpornieniu powierzchni lakierniczej na matowienie i wpływ zmiennych warunków atmosferycznych oraz promieni słonecznych.

Nie warto korzystać z samochodu, którego lakier nie został w sposób prawidłowy zabezpieczony. Nawet jeśli warunki pogodowe wydają się być sprzyjające, może to doprowadzić do regularnego pogarszania jego struktury, co oczywiście przełoży się na pogorszenie jego wyglądu.

Materiał partnera zewnętrznego